Datum: 22 oktober 2025
Tijd: 15.30 – 17.00 uur
Locatie: Online
Digitalisering wordt vaak gepresenteerd als oplossing om cultureel erfgoed te beschermen tegen de gevolgen van klimaatverandering. Maar in hoeverre biedt het werkelijk duurzame zekerheid? En welke nieuwe kwetsbaarheden brengen digitale strategieën met zich mee?
In deze bijeenkomst verkennen we de keerzijde van digitalisering als erfgoedstrategie. Denk aan de snelle veroudering van software en hardware, de afhankelijkheid van clouddiensten en toegang tot internet, auteursrechtelijke beperkingen, en de invloed van commerciële of politieke belangen.
In samenwerking met mediatheoreticus en curator Annet Dekker, auteur van Refiguring Digitisation: Experiments in Heritage for a Shared Future, verdiepen we ons in kritische en alternatieve benaderingen van digitalisering en behoud.
We hopen je digitaal te ontmoeten!

Programma
15:30 – Welkom & introductie
– Keynote door Annet Dekker, Universiteit van Amsterdam (UVA)
– Casus (Engels gesproken) door Anne Gant, interim-sectormanager collecties van EYE Filmmuseum
– Reflectie door Else Laura Rademaker, DEN kennisinstituut voor cultuur & digitale transformatie
16:45 Vragen & afsluiting
Over de sprekers

Annet Dekker is curator en onderzoeker. Momenteel is ze Universitair Hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam en coördineert ze de Duale Master Archival and Information Studies.
Daarnaast is ze Visitor Professor en co-directeur van het Centre for the Study of the Networked Image aan de London South Bank University. Ze heeft talrijke essays gepubliceerd en verschillende boeken geredigeerd over digital kunst en cultuur, duurzaamheid, en conservering.
Haar monografie Collecting and Conserving Net Art. Moving Beyond Conventional Methods (Routledge 2018) is een baanbrekend werk op het gebied van conservering van digitale kunst. Op het moment werkt zij aan de redactie van het boek Green Archiving dat in 2026 uitgegeven wordt.

Anne Gant is Manager of the Collections Sector of Eye Filmmuseum, located in Amsterdam. Her teams take care of photochemical and digital restoration and digitization, digital born film archiving, archival loans and sales, curation, film-related material, physical vault management and delivery of digital assets to clients worldwide. Anne is also Head of the FIAF Technical Commission, and an Executive Committee member of the Association of European Cinematheques (ACE). Her current interests are risk management and disaster planning for archives,especially concerned with climate change, and looking for solutions for digital asset management for low-resource archives.

Else Laura Rademaker werkt al meer dan twintig jaar bij DEN, kennisinstituut voor cultuur & digitale transformatie in Den Haag. Als kennisbeheerder en adviseur houdt zij zich bezig met de twin transition: de samenhang tussen duurzaamheid en digitalisering in de cultuur- en erfgoedsector. Als onderdeel van deze rol neemt zij plaats in netwerkgroep Green IT van NDE, die focust op de ecologisch duurzame uitwisseling en opslag van culturele data.
Bij DEN inspireren we de cultuursector en delen we onze kennis om zo te bouwen aan een bloeiende en toegankelijke cultuur voor iedereen. Digitale technologie is onlosmakelijk verbonden met onze samenleving en dus ook met de cultuursector. Daarnaast heeft het ook impact op het milieu. Juist daarom is het belangrijk dat culturele organisaties bewuste, duurzame keuzes maken in hun digitale strategie. Samen bouwen we aan de cultuur van morgen.
